تاثیر بازی های رایانه ای معمایی بر خلاقیت دانش آموزان

محسن روشنیان رامین؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور؛ حسن رستگارپور

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 180-155

https://doi.org/10.22054/nms.2022.44342.774

چکیده
  این مقاله باهدف بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای معمایی در خلاقیت دانش‌آموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یک مدرسه به‌صورت هدفمند انتخاب شد. نمونه این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز از پایه چهارم تا ششم ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر رهبری فکری کاربران شبکه های اجتماعی در ایجاد کنش اجتماعی

شعله معراجی اسکویی؛ محمد سلطانی فر؛ علی دلاور

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 384-357

https://doi.org/10.22054/nms.2022.48867.885

چکیده
  شبکه های اجتماعی ، ظرفیت های نوینی را به منظور تأثیرگذاری بر کاربران و هدایت آن ها به سوی کنش اجتماعی فراهم کرده اند. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رهبری فکری کاربران شبکه های اجتماعی در ایجاد کنش اجتماعی بود. بدین منظور، طرح پژوهشی همبستگی برای تبیین روابط میان متغیرهای پیش بین شهرت و جذابیت ، تخصص ، هنجارمندی ، جایگاه ...  بیشتر

حریم‌شکنی‌های فرهنگی سایبری و ابزار کنترل اجتماعی ادراک‌شده در میان کاربران ایرانی اینستاگرام

شلاله معراجی اسکوئی؛ کامران محمدخانی؛ علی دلاور؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 247-211

https://doi.org/10.22054/nms.2022.56662.1081

چکیده
  حریم‌شکنی‌ها (رفتارهای غیرهنجارمند اجتماعی) و سوء رفتارها، راه‌های جدیدی برای ظهور خود در رسانه‌های اجتماعی آنلاین یافته‌اند. ازاین‌روی، کنترل اجتماعی این نوع رفتارها برای تضمین آرامش و امنیت کاربران و جلوگیری از تسری این حریم‌شکنی‌ها به جامعه واقعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدف کاوش در حریم‌شکنی‌های ادراک‌شده کاربران ...  بیشتر