محسن روشنیان رامین؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور؛ حسن رستگارپور
چکیده
این مقاله باهدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای معمایی در خلاقیت دانشآموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یک مدرسه بهصورت هدفمند انتخاب شد. نمونه این پژوهش شامل 30 دانشآموز از پایه چهارم تا ششم ...
بیشتر
این مقاله باهدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای معمایی در خلاقیت دانشآموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یک مدرسه بهصورت هدفمند انتخاب شد. نمونه این پژوهش شامل 30 دانشآموز از پایه چهارم تا ششم بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت جایگزینی تصادفی در گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. ابزار این پژوهش شامل پنج بازی رایانهای معمایی بود که این 5 بازی از بین بیش از 200 بازی معمایی انتخاب شد، همچنین ابزار گردآوری دادهها آزمون تصویری فرم ب خلاقیت تورنس بود که شامل چهار خرده مقیاس: سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط میباشد. روش گردآوری دادهها بهصورت پیمایشی و روش تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون آماری تی مستقل بود. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای رایانهای معمایی بر خلاقیت و ابعاد آن تأثیر مثبت داشته و فرضیههای پژوهش (خلاقیت و ابعاد آن شامل سیالی، اصالت و بسط) در سطح معناداری 0.001 تائید شدند. نتایج نشان داد که بازیهای رایانهای معمایی که برخی ویژگیهای خاص مانند مسئله محوری، تأکید بر جستجو و اکتشاف و داشتن راهحلهای متنوع رادارند میتوانند در پرورش خلاقیت مؤثر باشند.
شعله معراجی اسکویی؛ محمد سلطانی فر؛ علی دلاور
چکیده
شبکه های اجتماعی ، ظرفیت های نوینی را به منظور تأثیرگذاری بر کاربران و هدایت آن ها به سوی کنش اجتماعی فراهم کرده اند. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رهبری فکری کاربران شبکه های اجتماعی در ایجاد کنش اجتماعی بود. بدین منظور، طرح پژوهشی همبستگی برای تبیین روابط میان متغیرهای پیش بین شهرت و جذابیت ، تخصص ، هنجارمندی ، جایگاه ...
بیشتر
شبکه های اجتماعی ، ظرفیت های نوینی را به منظور تأثیرگذاری بر کاربران و هدایت آن ها به سوی کنش اجتماعی فراهم کرده اند. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رهبری فکری کاربران شبکه های اجتماعی در ایجاد کنش اجتماعی بود. بدین منظور، طرح پژوهشی همبستگی برای تبیین روابط میان متغیرهای پیش بین شهرت و جذابیت ، تخصص ، هنجارمندی ، جایگاه اجتماعی رهبر، شباهت او با کاربر، رسانه های رسمی، ویژگی های پیام، تأثیر پذیری کاربر، انتشار فراخوان های مربوط به کنش اجتماعی با متغیر معیار کنش اجتماعی هماهنگ کاربران در شبکه اجتماعی اینستاگرام اتخاذ شد. 393 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن توسط خبرگان تأیید شد، پاسخ دادند. آلفای کرونباخ زیر-مقیاس های پرسشنامه به جز یک مورد، بالاتر از 0.70 بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رهبری فکری در شبکه های اجتماعی، به طور مستقیم بر کنش اجتماعی هماهنگ تأثیر نداشته، بلکه رهبری فکری از طریق متغیرهای میانجی «شهرت و جذابیت» رهبر فکری، و نیز «تأثیرپذیری کاربران» و «انتشار فراخوان های مربوط به کنش اجتماعی»، بر کنش اجتماعی هماهنگ کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام مؤثر بوده است. نیز «ویژگی های پیام»، بیشترین تأثیر را بر رهبری فکری داشته است. یافته های پژوهش حاضر می تواند در رهبری فکری کاربران شبکه های اجتماعی به منظور ایجاد کنش اجتماعی هماهنگ توسط مراکز آموزشی و علمی، و نیز متولیان تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی، مورد استفاده قرار گیرد.
شلاله معراجی اسکوئی؛ کامران محمدخانی؛ علی دلاور؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
حریمشکنیها (رفتارهای غیرهنجارمند اجتماعی) و سوء رفتارها، راههای جدیدی برای ظهور خود در رسانههای اجتماعی آنلاین یافتهاند. ازاینروی، کنترل اجتماعی این نوع رفتارها برای تضمین آرامش و امنیت کاربران و جلوگیری از تسری این حریمشکنیها به جامعه واقعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدف کاوش در حریمشکنیهای ادراکشده کاربران ...
بیشتر
حریمشکنیها (رفتارهای غیرهنجارمند اجتماعی) و سوء رفتارها، راههای جدیدی برای ظهور خود در رسانههای اجتماعی آنلاین یافتهاند. ازاینروی، کنترل اجتماعی این نوع رفتارها برای تضمین آرامش و امنیت کاربران و جلوگیری از تسری این حریمشکنیها به جامعه واقعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر، با هدف کاوش در حریمشکنیهای ادراکشده کاربران ایرانی اینستاگرام و ابزار کنترل اجتماعی مؤثر ادراکشده توسط آنان، انجام شده است. در این راستا، تحلیل محتوای کیفی بر روی دادههای گردآوریشده از 58 مصاحبه آنلاین انجامشده توسط پرسشنامه دارای سؤالات باز و بسته پاسخ، صورت پذیرفت. نتایج، وقاحت نگاری، اطلاعات حریمشکن، تخلیه هیجانی، محتوای بازار-محور، رفتارهای مخاطرهآمیز و رفتارهای مجرمانه را به عنوان حریمشکنیهای ادراکشده کاربران نشان داد. پنج ابزار فردی ادراکشده (ویژگیهای شخصیتی؛ جایگاه اجتماعی؛ نگرشهای فردی؛ عادات استفاده رسانهای؛ نادیده گرفتن/ بی کنشی) و نیز شش ابزار اجتماعی ادراکشده کنترل اجتماعی حریمشکنیهای فرهنگی سایبری (ساختار خانواده؛ گروههای اجتماعی؛ ابزار تکنولوژیک؛ عوامل قانونی؛ آگاهی افزایی؛ و نگرشهای اجتماعی) شناسایی شدند. از نتایج میتوان استنباط نمود که فیلترینگ و رسانههای اجتماعی داخلی، ابزار کنترل اجتماعی مؤثری نیستند. از نتایج پژوهش حاضر میتوان برای توسعه سیاستها و اقدامات کنترل اجتماعی رسمی و غیررسمی برای کاهش حریمشکنیهای رسانههای اجتماعی بهره برد.